Nieuw in collectie: Sarah Hermans, Tomas Bachot & Miles Fischler

Voor 80 Days of Summer brengt Kunst in Huis gedurende de zomermaanden nieuwe kunstenaars in collectie. Het eerste hoofdstuk, dat Roots & Roads elders op de wereld omvat, toont werk van Tomas Bachot, Miles Fischler en Sarah Hermans. Deze drie fotografen verruimen de Nieuwe Garde van 2017 van Kunst in Huis met een kleine, maar interessante selectie aan kunstwerken.

SARAH HERMANS 

°1990 te Genk, woont & werkt in Hasselt

Sarah Hermans behaalde in 2015 haar Master in de fotografie aan de LUCA School of Arts in Brussel. Als kunstenaar focust ze zich op haar directe omgeving. Daar fotografeert ze als in het voorbijgaan: zonder vooropgesteld beeld voor ogen. “Ik neem graag duidelijke, heldere, ongecompliceerde beelden. Het is wat het is. Ik heb voor mezelf die helderheid nodig.”, vertelt ze bij haar werk. Vanwege het tragere proces werkt ze bij voorkeur met analoge dragers.

Reizen maakt een belangrijk deel uit van Sarah's praktijk. Een reis die evenzeer naar een vertrouwde straat om de hoek kan gaan als naar Zwitserland of IJsland. Haar beelden tonen een zekere schoonheid en kwetsbaarheid in de landschappen, mensen en dingen om haar heen. Alle beelden, of het nu een gletsjer betreft, een detail van een bloemenweide of een knuffeldier, zijn gelijkwaardig voor Sarah. “Ik zie mijn foto’s als bron van verwondering voor de toeschouwer, zoals het oorspronkelijke beeld dat voor mij was toen ik het fotografeerde.”

In haar laatste project ’17’ legde ze een jaar lang het leven van haar en haar broers vast, in het huis waar ze opgroeiden en afscheid moesten nemen. Van een onafgemaakte puzzel op de eettafel naar een portret in de achtertuin naar een oude boom in Zwitserland. 

 

TOMAS BACHOT

°1989 te Malle, woont en werkt in Zoersel en Cluj (Roemenië)

Tomas Bachot is fotograaf en boekenmaker. In 2016 behaalde hij een masterdiploma aan School of Arts/KASK te Gent met de reeks Those who eat fish from the cyanide lake improve their sex life. Bachot's project onderzoekt zijn macht om anderen, in dit geval de bevolking van het Roemeense Apuseni gebergte, voor te stellen. Hij mixte verschillende realiteiten over dezelfde plek door te experimenteren met zijn fotografische stijl. Daarnaast vroeg hij ook aan de Roemenen waarmee hij in contact kwam, om op zijn foto’s te reageren. De feedback die zij gaven, gebruikte hij om nieuwe beelden te maken.

“Those who eat fish from the cyanide lake improve their sexlife.” Deze sussende woorden kreeg Tomas Bachot te horen van de burgemeester van een Roemeens dorp. Ze werden de motor en de titel van zijn werk. Wat begon als een foto-documentair onderzoek naar de heropening van de goudmijnen in Roemenië, mondde uit in een onderzoek naar de kern van het documentair fotograferen zelf.

Tomas Bachot benadert zijn onderwerp en de mensen die hij fotografeert vanuit een grote oprechtheid en betrokkenheid. Hij verwerpt de vooringenomenheid van het zogenaamd ‘objectieve’. Tomas fotografeert ‘tussen de mensen’ en delft in de goudmijn die dat oplevert: een verrijkt kijken. Hij gaat persoonlijke relaties aan, reist met deze mensen mee in een bus van België naar Roemenië en verblijft niet in hotels maar in hun woonkamer. Tomas durft zich te laten leiden door hun blik en verlegt zo de grenzen van zijn eigen kijken.

Tomas' fotografie is een spiegelspel waarin zowel de fotograaf als zijn onderwerp elkaar bevragen en antwoorden zoeken. Die houding geeft ademruimte aan wat er onder het beeld leeft. Hij graaft niet alleen naar de diepte van zijn onderwerp maar ook naar de gelaagdheid van zijn eigen positie als fotograaf. De visuele verhalen van Tomas getuigen van de kracht die hij als fotografisch verteller heeft. Hij geeft onverwachte wendingen, mysterie en de verbeelding van de kijker het respect dat ze verdienen.

(Bron: Anna Luyten, .tiff 2016, FOMU)

Tomas publiceerde in de zomer van 2016 zijn foto's en interviews in het gelijknamige boek 'Those who eat fish from the cyanide lake improve their sex life'. Een selectie uit de nog steeds groeiende serie foto’s maakt sinds juni 2017 deel uit van de collectie van Kunst in Huis. 

 

MILES FISCHLER

°1991 te Brussel, woont en werkt in Antwerpen

Miles Fischler studeerde fotografie aan LUCA Arts in Brussel, waar ze in 2015 haar mastertitel behaalde. Ze werkt zowel in opdracht als aan autonoom werk, dat ontstaat wanneer ze onderweg is, vooral op reis. In haar vrije werk is ze voornamelijk geïntrigeerd door de manier waarop de wereld rondom haar gestructureerd is.

Het hoofdonderwerp van haar werk is de interactie tussen de mens en zijn omgeving; meer specifiek richt ze haar lens op beelden die getuigen van hoe men de wereld construeert en opdeelt in vlakken. Haar gebruik van een vaak schilderachtige esthetiek - door middel van kleur, textuur en compositie - nodigt de kijker uit om dichterbij te komen. Ze fotografeert bij voorkeur wanneer de zon schijnt, wanneer kleuren specifieke tinten hebben die het schilderachtige benadrukken.

Miles maakt gebruik van zowel haar eigen beelden, die vooral op kleurnegatief worden vastgelegd, als toegeëigend materiaal zoals fotoarchieven en online beeldbanken. Haar beelden getuigen van een werkwijze die fluctueert tussen een poëtische en analytische aanpak. Ze toont er een enigmatische wereld mee die tegelijkertijd vertrouwd en bevreemdend lijkt.