Ief doet aan bookpairing

Televisieschrijver en copywriter Ief Stuyvaert (50) opende eerder dit jaar zijn winkel Bookz&Booze in Gent. Het concept is simpel en geniaal tegelijkertijd: een goed boek wordt gekoppeld aan een bijhoren­de fles drank. Ief doet dus aan ‘bookpairing’. In het pand word je niet alleen omringd door de favoriete verhalen van Ief, je vindt er ook kunstwerken aan de muur. Enkele daarvan komen uit de collectie van Kunst in Huis.

Je was vroeger lid bij Kunst in Huis en nu één van hun ambassadeurs. Hoe verliep dat precies?

Ik geloof dat ik een natuurlijke evolutie heb door­lopen: eerst lid worden bij Kunst in Huis, zo in aan­raking komen met kunst, daarvan genieten om dan over te schakelen naar kunst kopen. Ik ben weliswaar zelf geen lid meer, maar ik geloof echt wel in hun concept. Het zet prille kunstliefhebbers aan om een mooi, kwalitatief canvas in huis te halen en tegelijk steun je er jonge kunstenaars mee. Als ambassadeur mag ik die werken nu in mijn winkel uitstallen en er zo ook mijn klanten mee in contact brengen. Ze kunnen de kunstwerken hier ook kopen als ze willen.

 

 

Hoe kies je de kunstwerken?

Ze hebben allemaal een eigen verhaal te vertellen. Wanneer ik naar kunst kijk, begin ik meteen te as­sociëren. Het werk van Emmanuel Depoorter doet mij bijvoorbeeld denken aan dronkenschap. Het is herkenbaar, maar wel bijzonder fantasierijk. Als het stil blijft in mijn hoofd, is dat geen goed teken. Dan zal ik het werk nooit kopen of thuis ophangen. Bij de illustraties die je hier vindt, vraag ik me telkens af wat ervoor kwam en wat erna zal gebeuren. Een goed kunstwerk vergelijk ik met een stripverhaal. Het verhaal vorm je door in te vullen wat er zich tussen de tekeningen afspeelt. Kunst boeit mij omdat er vaak veel meer achter zit dan wat je op het eerste zicht ziet. Zoals bij de quote “Zelfpor­tret op de zesde verjaardag van haar trouwdag”. Die zin omschrijft wat iemand anders zou tekenen, maar daar schuilt een heel sterk verhaal achter. Als copywriter kan ik zoiets echt appreciëren. Het is bijzonder moeilijk om iets met weinig woorden toch perfect te omschrijven en voor figuratieve kunst geldt dat evenzeer. Er moet niet te veel op staan, de essentie van het moment moet volstaan. Hoe minder, hoe beter.
 

Denk je na over de boodschap die de kunstenaar met zijn werk probeert te vertellen?

Daar sta ik nooit bij stil. Het draait om wat ik zelf in het werk zie en wat het doet met mijn fantasie. In de illustratie van Korneel Detailleur zie ik een groot boek, terwijl het eigenlijk een bakstenen muur voorstelt. Maar omdat ik die link leg met literatuur, past het in mijn winkel. Hier breng ik boeken samen met een goede fles drank en die verkoop ik door middel van storytelling. Ik zie mezelf ook niet als verkoper, maar eerder als verteller. De boeken in mijn winkel heb ik ook allemaal zelf graag gelezen. En ik merk dat het net die verhalen zijn die het best verkopen, gewoon omdat ik daar met veel passie over praat.
 

Dit jaar heb je jouw carrière een totaal nieuwe wending gegeven, van schrijver tot winkeluitbater. Vanwaar die verandering?

Ik had het even gehad met schrijven voor televisie en de strikte deadlines die daarbij horen. En ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze! Ik heb mezelf hier een stressloos leven bezorgd. (lacht)
Eigenlijk is wat ik nu doe gewoon het verlengde van wat ik al heel mijn leven heb gedaan, namelijk vertellen. Alleen praat ik nu met klanten in plaats van mezelf op te sluiten met mijn computer. De winkel uitbaten kost mij ook geen enkele energie. Integendeel, ik geniet hier van elk moment!