Dubbelgesprek Bart Moeyaert & Korneel Detailleur

De wegen van schrijver Bart Moeyaert en illustrator Korneel Detailleur kruisten toen de eerste de laatst­genoemde vroeg om zijn boek “Iemands Lief” van illustraties te voorzien. Die illustratie kan je - dankzij artistiek leidster Claudine Hellweg – ook bij Kunst in Huis ontlenen.

Kan je het boek en de illustratie onafhankelijk van elkaar zien of zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden?

KORNEEL DETAILLEUR: De illustraties blijven zeker verbonden met het boek, maar je hoeft het boek niet gelezen te hebben om de tekening te appre­ciëren en ze gewoon thuis op te hangen. Mijn illustraties voor “Iemands Lief” zijn weliswaar ondergeschikt aan het verhaal, maar kunnen ook op zichzelf heel interessant zijn.

BART MOEYAERT: Ik werk niet graag samen met een illustrator die gewoon maar tekent wat ik beschrijf. Dat biedt geen enkele meerwaarde voor het boek en is bovendien niet boeiend om te bekijken. Als je samenwerkt met een kunstenaar moet je erop vertrouwen dat hij jouw visie op zijn manier zal vertalen.

KORNEEL: Zo haal je ook het beste uit de kunste­naar.

CLAUDINE HELLWEG: Het wordt interessanter als de tekst en het beeld hun eigen verhaal vertellen, maar toch nog steeds met elkaar verweven zijn. Bij Kunst In Huis gaan we op zoek naar illustraties die ook op zichzelf staan. Illustraties die van hetzelfde niveau zijn als de kunstwerken van de vrije beeldende kunstenaars in onze collectie.

Welke kunstwerken hangen jullie zelf graag op thuis?

CLAUDINE: Mijn huis is een verzameling van kunst die van overal en nergens komt. Ik kies altijd voor werken die mij inspireren. Wat je aan de muur hangt, kan volgens mij een extra dimensie geven aan je leven. Dat klinkt misschien groots, maar het is precies dát wat ik mis bij een canvas met opdruk dat je koopt in winkels zoals Ikea. Die hebben ook hun bestaansreden, maar zijn er louter om je huis te decoreren.

KORNEEL: Daar ben ik het helemaal mee eens! Veel mensen hangen graag iets leuks aan de muur, maar kiezen dan voor een nietszeggend beeld, wat helemaal niet uitnodigt om naar te blijven kijken. Het fijne aan Kunst in Huis is dat het even laag­drempelig is als die decoratiewinkels, maar je vindt er wel kwaliteit en uniciteit.

BART: We praten trouwens ook niet over een huis ‘decoreren’, maar over ‘karakter geven’. Mijn lid­maatschap bij Kunst in Huis heeft me geleerd dat je ook werken die eerder rauw of moeilijk of snijdend zijn aan de muur kunt hangen. Aan alleen maar lieflijk en mooi heb ik niks. Alle kanten van de mens kunnen een glimlach op mijn gezicht toveren. Mijn huis laat verschillende facetten van mezelf zien.

Je hoort wel eens “kunst is enkel voor rijke mensen weggelegd”. Wat denken jullie daarover?

CLAUDINE: Dat is een groot misverstand. Er zijn zoveel jonge kunstenaars met schitterende werken die helemaal niet zo duur zijn. Maar je moet ze natuurlijk wel vinden of via via leren kennen.

KORNEEL: Mensen denken ook vaak aan “kunst met een grote K” en horen dan nieuwsberichten over de torenhoge bedragen die rijken, misschien als belegging, daarvoor neertellen.

CLAUDINE: Zoals een Andy Warhol die voor ettelijke miljoenen dollars wordt geveild. Dat is inderdaad enkel weggelegd voor de happy few. Maar je kan ook kunst aan veel lagere prijzen kopen. Je zal echter in de krant niets lezen over een werk dat voor vijfhonderd euro de deur uit ging.

BART: Via Kunst In Huis kan je die werken in huis halen en tegelijkertijd ook nog sparen om een werk te kopen. Iets wat ik twee maal deed toen ik lid was.

CLAUDINE: Het is een echte succesformule. We werken nu met drie verschillende spaarabonnementen, waarbij je langzaam of snel kan sparen, in functie van je persoonlijke situatie en van wat je zelf wil.

Voor sommigen betekent kunst kopen een grote stap. Kennen jullie zelf mensen die hiermee worstelen?

KORNEEL: Mijn moeder kan daar heel onzeker over zijn. Wanneer ze een mooi kunstwerk ziet in een galerie, komt ze toch eerst naar me toe om bevestiging te krijgen. Ze heeft geen enkele kunst-achtergrond, maar dat lijkt me ook niet nodig. Kunst kiezen is iets heel persoonlijk, waar iedereen zelf over kan beslissen.

BART: Veel mensen zijn bang om hun mening te geven. Je hoeft helemaal niet in een kunstig milieu opgegroeid te zijn om te zeggen wat je van een werk vindt. Zeg eerlijk wat het met je doet. Probeer je antwoord te nuanceren. Het feit dat je van kunst kunt leren houden, zodra je je ervoor openstelt, is een geweldige gedachte.