Annelies kreeg kunst cadeau

Annelies en haar man Georges kregen op hun trouwdag drie jaar geleden een kunstcheque cadeau. Na een jaar kunst lenen, was het koppel zo enthousiast dat ze allebei een SAVE-abonnement namen bij Kunst in Huis.

Waarom koos je voor twee spaarabonnementen?

Op die manier kunnen we telkens twee werken uitkiezen bij Kunst in Huis. En door een spaar-abonnement te nemen, krijgen we ook korting op het huurgeld. Het overige huurgeld sparen we op, als reserve voor wanneer we iets willen aankopen. Momenteel twijfel ik nog een beetje over de aan­koop van het schilderij van Koen Broucke dat hier ophangt. Ik ben er nog lang niet op uitgekeken, maar misschien dat ik het eerst toch nog wat langer uitleen vooraleer ik een beslissing neem.

Was je tevreden met een kunstencheque als cadeau?

Ja, zeker! Ik heb er zelf één aan mijn vader ge­geven voor zijn verjaardag. Hij is een echte kunst-liefhebber en verzamelaar, en op die manier leert hij ook eens wat jongere kunstenaars kennen. Het is een ideale manier om thuis te experimenteren met kunst. Wat past bij jou en wat niet? Kunst in Huis is echt een duurzaam concept. Ik geloof heel sterk in dit business model en ben er van overtuigd dat steeds meer bedrijven naar een huursys­teem zullen overstappen. Ik kan het alleen maar toejuichen. We leven in een overconsumptiemaat-schappij, waarbij eigen bezit teveel primeert. Meer evolueren naar een deelcultuur lijkt me beter. Door een werk eerst te huren bij Kunst in Huis voorkom je dat mensen iets mee naar huis nemen waar ze later toch niet helemaal tevreden over zijn.

Hoe kies je het kunstwerk dat je ontleent?

Ik hou enorm van oude miniaturen en werken die geïnspireerd zijn op de natuur, maar Georges zijn interesse ligt meer in het technische veld. Werken die heel ingenieus in elkaar steken, daar kan hij echt lyrisch over worden. Wanneer ik in het filiaal in Antwerpen nieuw werk uitkies, hou ik daar reke-ning mee. Voor mezelf let ik altijd op de prijsklasse van een werk vooraleer ik het meeneem. Je weet immers maar nooit dat ik er verliefd op word en het later wil kopen (lacht).

Je overweegt om het schilderij van Broucke te kopen. Heb je datzelfde gevoel bij het werk van Veronika Pot?

Daar was ik in het begin heel enthousiast over, maar nu iets minder. De foto heeft een vrij zachte uitstraling, waardoor het wat verdwijnt in de drukte van het appartement. Ik vermoed dat ik beter op zoek ga naar een nieuwe plek, zodat het werk beter tot zijn recht komt. Toen ik het werk voor het eerst zag, kreeg ik wel meteen een roaring sixties-gevoel. Dat sprak me wel aan. Het blijft ook boeiend om naar te kijken, precies omdat het niet duidelijk is wat er allemaal op staat. En dat intri-gerende is precies wat ik zoek in een kunstwerk.

Waar plaats je de kunstwerken van Kunst in Huis? Hebben die een vaste plek?

Neen, maar meestal zet ik de schilderijen op een kast boven of in de gang. Ik moet alleen rekening houden met het zonlicht. Eén zijde van ons appar­tement bestaat volledig uit een glaspartij, waar­door we heel veel zonlicht binnen krijgen. De boe-ken in de keuken zijn zelfs al deels verkleurd nadat ze vijf jaar aan fel zonlicht werden blootgesteld. Ik zorg er uiteraard wel voor dat ik de kunstwerken niet een paar tinten lichter terug geef! (lacht)