Bijzondere Voorwaarden

Dit zijn de bijzondere voorwaarden van Kunst in Huis kunstuitleen vzw met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Bloemenstraat 32BTW 0418.464.730 rond de diverse productformules die aansluit bij de Algemene Voorwaarden.

Bijzondere voorwaarden producten & diensten

1       Definities

  • Klant: de Consument of Onderneming met wie Kunst in Huis een Overeenkomst afsluit
          - Consument (als particuliere klant): iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen;  
          - Onderneming (als professionele klant): elk van volgende organisaties (a) iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent; (b) iedere rechtspersoon; (c) iedere andere organisatie zonder                 rechtspersoonlijkheid met wie Kunst in Huis een Overeenkomst afsluit,  

  • Kunst in Huis: Kunst in Huis Kunstuitleen vzw, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Bloemenstraat 32, BTW BE0418.464.730.

2       Kunstcheque

2.1       Gebruiksmogelijkheden van de kunstcheque

  • De kunstcheque is een bon die enkel kan aangewend worden door een Klant in zijn hoedanigheid van consument, om een abonnement af te sluiten bij Kunst in Huis en kunst te ontlenen voor drie, zes of twaalf maanden.

2.2       Gebruik kunstcheque

  • De registratie als Klant als verzilvering van de kunstcheque kan gebeuren in een filiaal, tijdens een Kunst in Huis evenement of via de website, waarna een kunstwerk kan gereserveerd worden.

  • De kunstcheque wordt aangewend om kunstwerken te ontlenen. In het geval van nieuwe Klanten start de looptijd van de kunstcheque pas bij opstart van het abonnement, dat samenvalt met het moment van de eerste ontlening en vervalt na respectievelijk drie, zes maanden, dan wel twaalf maanden, na deze eerste ontlening afhankelijk van het type kunstcheque.

  • Wie als Klant een abonnement opstart via een kunstcheque dient de bon met unieke code in te leveren en een domiciliëringsmandaat te activeren met handtekening bij wijze van borgstelling.

  • Bij bestaande Klanten start de looptijd op een moment naar keuze dat tijdens de verzilvering met een verantwoordelijke van Kunst in Huis wordt afgesproken en/of kan een abonnement voor een extra kunstwerk worden opgestart.

  • In de aankoopprijs van de kunstcheque is het inschrijvingsgeld van vijftien euro (15,00 EUR) inbegrepen.

  • Tenzij de Klant de overeenkomst na afloop van de kunstcheque uitdrukkelijk beëindigt en het kunstwerk terugbrengt, zal hij automatisch, naargelang de leeftijd van de klant, een "Nieuwe Wilden"- of “Avant-Garde”- abonnement onderschrijven.

  • Na de vooraf vastgestelde looptijd van de Kunstcheque, wordt het abonnement stilzwijgend verlengd en wordt vanaf dan automatisch het verschuldigde abonnementsgeld gedebiteerd via domiciliëring. De Klant kan op elk moment zijn abonnement stopzetten door zijn kunstwerk terug te brengen én een schriftelijke stopzetting van zijn abonnement aan te vragen overeenkomstig de bepaling in artikel 3.7 van de Bijzondere Voorwaarden (Avant-Garde-abonnement).

2.3       Geldigheidsduur

  • Een kunstcheque kan verzilverd worden tot één jaar na aankoop. De vervaldatum van deze kunstcheques staat vermeld op de cheque.

3      Nieuwe Wilden of Avant-Garde abonnement

3.1      Abonnementsvoorwaarden

  • Enkel Klanten die de hoedanigheid van Consument bezitten en zich geregistreerd hebben kunnen met een Kunst in Huis-abonnement één of meerdere kunstwerken ontlenen bij Kunst in Huis en betalen abonnementsgeld per ontleend kuntnstwerk.
  • Kunstwerken kunnen slechts ontleend worden na voldoende identificatie van de Klant en een ondertekend domiciliëringsmandaat.
  • De overeenkomst heeft een minimale looptijd van 1 maand. Het abonnement kan op elke datum aanvangen.
  • De Klant neemt één abonnement per kunstwerk dat maximaal gedurende 12 maanden kan uitgeleend worden.
  • Het abonnement van de Klant loopt door tot de opzegging ervan (zie 3.7). 

3.2      Tarief en betaling

  • De abonnementsvergoeding is verschuldigd vanaf de eerste kalendermaand van activering tot en met de laatste kalendermaand waarin het abonnement wordt stopgezet. De Klant betaalt de abonnementsvergoeding maandelijks en voorafgaandelijk, waarbij een begonnen maand als een volledige maand wordt aangerekend en zelfs indien hij geen kunstwerk ontleent. Het abonnementsgeld wordt voldaan via maandelijkse domiciliëring.
  • De geldende tarieven en formules worden gepubliceerd op de website van Kunst in Huis. Kunst in Huis behoudt zich te allen tijde het recht voor om de tarieven te wijzigen.
  • Zolang de Particuliere Abonnee een kunstwerk in bezit heeft, blijven de oorspronkelijke leenvoorwaarden en tarieven doorlopen, inclusief het verschuldigde abonnementsgeld. Indien de Particuliere Abonnee een ander kunstwerk wil ontlenen, heeft hij de keuze om ofwel de nieuwe tarieven te aanvaarden, dan wel de overeenkomst onmiddellijk en kosteloos te beëindigen. Bij beëindiging van een abonnement na tariefwijziging gelden dezelfde voorwaarden als bij stopzetting van het abonnement (zie artikel 2.12).
  • Bij niet-betaling of niet-tijdige betaling van de aan Kunst in Huis verschuldigde bedragen zal een verwijlinterest van 8% per jaar verschuldigd zijn, evenals een forfaitaire invorderingskost van 40 EUR per dossier en een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de achterstallige bedragen.
  • De Particuliere Abonnee kan evenwel zijn abonnement pauzeren. Om zijn abonnement te pauzeren dient de Particuliere Abonnee dat schriftelijk aan te vragen aan Kunst in Huis vzw via mail, in een filiaal of per aangetekend schrijven. Een pauzering van het abonnement mag niet langer duren dan 10 maanden. De betaling van het abonnement begint weer automatisch te lopen via domiciliëring op de afgesproken maand dat het abonnement hervat zal worden.

3.3     Ontlenen van een kunstwerk

  • De Particuliere Abonnee heeft het recht om één of meerdere kunstwerken te ontlenen. Hij betaalt abonnementsgeld per ontleend kunstwerk.

  • Eenzelfde kunstwerk kan maximaal gedurende 12 maanden ontleend worden, tenzij anders opgenomen in de overeenkomst.

  • De Particuliere Abonnee is vrij om tijdens de duur van het abonnement de geleende kunstwerken meermaals te ruilen.

  • Kunst in Huis kan de overeenkomst te allen tijde en met onmiddellijk ingang beëindigen in geval van vermoede beschadiging van het kunstwerk of in geval van wanbetaling dan wel in elke andere situatie waarin zij dit passend acht.

  • Kunst in Huis kan de overeenkomst ten allen tijde opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, in geval de kunstenaar het werk terug wil (bv. in kader van deelname aan een tentoonstelling).

  • Indien de Particuliere Abonnee een achterstand in de betaling heeft, kan hij pas opnieuw kunstwerken ontlenen nadat hij deze achterstand heeft aangezuiverd en het abonnementsgeld voor de eerstkomende maand heeft voldaan.

  • De Particuliere Abonnee kan enkel kunstwerken ontlenen uit de particuliere collectie van Kunst in Huis.

3.4    Reserveren van kunstwerken

  • Klanten kunnen een beschikbaar kunstwerk reserveren dat op een andere locatie staat en dat kosteloos laten overbrengen naar een filiaal naar keuze.
  • Klanten zijn niet verplicht om een gereserveerd werk te ontlenen. Zij kunnen een kunstwerk eerst bekijken en dan pas beslissen om het al dan niet te ontlenen.
  • Wanneer een reservatie aangekomen is in het gekozen filiaal, wordt de Klant daarvan per mail op de hoogte gebracht. Een reservatie is drie weken geldig na deze communicatie. Daarna vervalt de reservatie en kan een andere Klant het kunstwerk reserveren en ontlenen.
  • Kunstwerken die uitgeleend zijn, kunnen niet gereserveerd worden.

3.5   Leentermijn en boetes

  • Er is geen minimale leentermijn.
  • De Klant is vrij om tijdens de abonnementsperiode de geleende kunstwerken zo vaak te ruilen als hij dat wenst.
  • De maximale leentermijn van het kunstwerk bedraagt twaalf (12) maanden. Indien er in de eerste periode van 6 maanden iemand een aankoopinteresse toont voor het kunstwerk dat de Particuliere Abonnee ontleent, dient de Particuliere Abonnee het kunstwerk terug te brengen en/of te ruilen na de eerste periode van 6 maanden. De Particuliere Abonnee heeft wel steeds een voorkooprecht.
  • De Particuliere Abonnee is vrij om tijdens de bruikleenperiode de geleende kunstwerken zo vaak te ruilen als hij wenst.
  • Een ontleend kunstwerk wordt pas als teruggebracht beschouwd na aflevering van een bewijs van (onbeschadigde) inlevering van het kunstwerk bij een fysiek nazicht en uitgereikt door een erkende medewerker van Kunst in Huis en ondertekend door een erkend vertegenwoordiger van de organisatie of het bedrijf. Dit document wordt afgeleverd aan de ontlener bij de ruil van zijn kunstwerk.
  • Bij overschrijding van de leentermijn brengt Kunst in Huis bovenop de reguliere abonnementsgelden een boete in rekening van €10 per kunstwerk per begonnen periode van 30 dagen na het overschrijden van de leentermijn.

3.6   Aankoopinteresse en aankoop van kunstwerken

  • Alle kunstwerken waarover Kunst in Huis beschikt, kunnen in principe worden aangekocht tenzij de kunstenaar zich alsnog zou verzetten tegen de verkoop. Particuliere Abonnees kunnen kunstwerken uit de particuliere en de bedrijvencollectie aankopen, tenzij anders vermeld op de website of het etiket dat op het kunstwerk is aangebracht.
  • De verkoopprijs die op het kunstwerk is vermeld of die in documenten of op de website van Kunst in Huis is aangegeven, is slechts ten indicatieve titel. De kunstenaar bepaalt de verkoopprijs van het kunstwerk, die aan verandering onderhevig kan zijn. De aangegeven prijs is doorgaans inclusief BTW. De correcte prijs wordt aan de Particuliere Abonnee bevestigd als hij zijn aankoopinteresse kenbaar maakt aan Kunst in Huis.
  • De aankoop van een kunstwerk geschiedt door de betaling van de overeengekomen verkoopprijs en mits goedkeuring van de verkoop door de kunstenaar. Omdat Kunst in Huis slechts een bemiddelende functie vervult tussen de kunstenaar en de Particuliere Abonnee, kan Kunst in Huis nooit garanderen dat de kunstenaar in een verkoop toestemt.
  • Particuliere Abonnees die een bepaald kunstwerk in bruikleen hebben, genieten op dit kunstwerk gedurende de termijn van bruikleen een voorkooprecht. Indien afstand gedaan wordt van dit voorkooprecht en het kunstwerk bevat één zijde groter dan 1m20 en/of komt in aanmerking voor een verplicht transport door Kunst in Huis, wordt het tarief van €40 voor het ophalen van het kunstwerk bij de particuliere abonnee aangerekend bij de persoon met aankoopinteresse.
  • Particuliere Abonnees die een aankoopinteresse tonen in een kunstwerk kunnen dat werk 1 maand op proef uitproberen. Deze testperiode is voor Particuliere Abonnees inbegrepen in hun bestaande formule op voorwaarde dat ze steeds één kunstwerk per abonnement ontlenen.
  • Bij een aankoopinteresse worden enkel de kunstwerken waarvan minstens één zijde groter is dan 1m20 en/of de kunstwerken met een verplicht transport door Kunst in Huis thuis geleverd voor een vast tarief van €40 per rit. Indien de Particuliere Abonnee niet aanwezig is op de afspraak of niet tijdig laat weten verhinderd te zijn, dient deze opnieuw €40 te betalen bij een herlevering.
  • Indien de Particuliere Abonnee het kunstwerk te laat inlevert en de termijn van 1 maand op proef overschrijdt, rekent Kunst in Huis de huur aan voor elke extra maand verhoogd met een boete van €10 per kunstwerk per begonnen periode van 30 dagen na het overschrijden van de leentermijn.

3.7    Thuislevering

  • Kunstwerken met een aankoopwaarde van meer dan €6.000 mogen enkel door Kunst in Huis getransporteerd worden.

  • Voor grote kunstwerken met een zijde vanaf 1,20m wordt thuislevering optioneel aangeboden.

  • De Particuliere Abonnee betaalt voor elk transport een vergoeding van €40.

  • Indien de Particuliere Abonnee een leveringsafspraak met Kunst in Huis niet kan nakomen, dient de Particuliere Abonnee Kunst in Huis hiervan minstens 24 uren op voorhand te verwittigen, bij gebreke hieraan zal Kunst in Huis de Particuliere Abonnee een vergoeding aanrekenen voor een nutteloze verplaatsing. Bovendien dient de Particuliere Abonnee opnieuw €40 te betalen bij een herlevering.

3.8   Stopzetting abonnement - pauzering abonnement

  • Bij de keuze van een maandelijkse betaling van het abonnnement, kan na de minimale looptijd van één maand het abonnement worden stopgezet. Een jaarlijks abonnement kan stopgezet worden vóór de eerste dag van de maand volgend op de vervaldatum van het abonnement. Opzegging dient schriftelijk te gebeuren via een ondertekend stopzettingsformulier beschikbaar in het filiaal waar je het werk inlevert, een e-mail aan info@kunstinhuis.be of via de post (Bloemenstraat 32, 1000 Brussel).

  • De opzegging gaat in vanaf de eerstvolgende maand op voorwaarde dat aan volgende voorwaarden wordt voldaan: (i) De stopzetting werd schriftelijk aangevraagd overeenkomstig bovenvermeld artikel en (ii) alle ontleende kunstwerken werden correct ingeleverd.

  • Het komen inleveren van alle ontleende kunstwerken wordt niet als geldige stopzetting van het abonnement aanvaard. Er moet steeds een schriftelijke bevestiging zijn voor de stopzetting. Zonder schriftelijk verzoek blijven het abonnement en de betalingen doorlopen.

  • Na schriftelijke stopzetting blijft het abonnementsgeld verschuldigd tot het einde van de maand waarin het kunstwerk wordt ingeleverd bij een erkend medewerker van Kunst in Huis. Indien dan de maximale leentermijn overschreden wordt, rekent Kunst in Huis een boete aan van €10 per begonnen periode van 30 dagen (na de overschreden leentermijn) per kunstwerk, doch waarbij het maximumbedrag niet meer zal bedragen dan de op de website gepubliceerde verkoopprijs -indien daar geen prijs vermeld staat, dan geldt de met de kunstenaar contractueel afgesproken verkoopprijs-van het kunstwerk.

  • Het laattijdig of niet terugbrengen van kunstwerken, met stopzetting van betaling en zonder verwittiging, wordt aanzien als misbruik van vertrouwen (diefstal). Dit is een dringende reden die Kunst in Huis het recht geeft alle noodzakelijk geachte maatregelen te treffen om de kunstwerken op kosten van de Particuliere Abonnee terug te vorderen, alsook het recht om de samenwerking met de Particuliere Abonnee stop te zetten en eventuele andere gemaakte kosten terug te vorderen. Indien de Particuliere Abonnee niet binnen 14 dagen reageert op een aangetekende ingebrekestelling dan wel weigert om het kunstwerk terug te brengen, is de organisatie gerechtigd om de op de website gepubliceerde verkoopprijs -indien daar geen prijs vermeld staat, geldt de met de kunstenaar contractueel afgesproken verkoopprijs- te factureren aan de Particuliere Abonnee, desgevallend verhoogd met een boete voor het overschrijden van de maximale leentermijn en verhoogd met eventuele andere gemaakte kosten.

  • Het maandelijks abonnement kan gepauzeerd worden voor een tijdelijke periode. Voor klanten met een jaarlijks abonnement is deze optie niet mogelijk. Indien de Particuliere Abonnee tijdelijk geen kunstwerken wenst te ontlenen kan hij (i) het abonnement stopzetten en op een later moment zich terug inschrijven, in dat geval dient de inschrijvingsprijs van 15 EUR opnieuw betaald te worden (ii) het abonnement en de betalingen laten doorlopen ofwel (iii) het abonnement pauzeren. Wanneer de Particuliere Abonnee het abonnement wil pauzeren dient hij dat schriftelijk aan te vragen. Een pauzering van het abonnement mag niet langer duren dan 10 maanden. De betaling van het abonnement begint weer automatisch te lopen via domiciliëring op de afgesproken maand dat het abonnement hervat zal worden.

  • Indien een Particuliere Abonnee zicht terug wenst in te schrijven na een stopzetting, dient hij opnieuw het inschrijvingsgeld van 15 EUR te betalen.

 

4      Aankoop van een kunstwerk, met of zonder proefperiode

  • Alle kunstwerken waarover Kunst in Huis beschikt, kunnen in principe worden aangekocht tenzij de kunstenaar zich zou verzetten tegen de verkoop. Kunst in Huis kan niet garanderen dat de kunstenaar in een verkoop toestemt. Een indicatie van de verkoopprijs incl. BTW wordt meegegeven aan de Klant bij aankoopinteresse. Deze moet evenwel nog worden bevestigd door de kunstenaar vooraleer de aankoop definitief doorgaat

  • Iedere geregistreerde Klant kan een aankoopinteresse plaatsen via mail en een proefperiode van 1 maand opstarten.

  • De Klant die een bepaald kunstwerk in bruikleen heeft, geniet op dit kunstwerk gedurende de termijn van de bruikleen een voorkooprecht. (zie Algemene Voorwaarden art. 6).

  • Bij een aankoopinteresse kunnen alle kunstwerken op vraag van de Klant door Kunst in Huis thuis worden geleverd en dit voor een vast tarief van veertig euro (40,00 EUR) inclusief BTW per rit.

  • Nog niet geregistreerde Klanten die een kunstwerk een (1) maand op proef willen nemen, vullen verplicht een geldig domiciliëringsmandaat in bij wijze van borgstelling voor het ontlenen van kunstwerken. Voor een proefperiode van één maand betaalt men veertig euro (40,00 EUR). Dit bedrag kan cash, via bancontact of per overschrijving betaald worden voorafgaand aan de aanvang van de proefperiode.

  • Indien de termijn van 1 maand op proef overschreden wordt, rekent Kunst in Huis abonnementsgeld aan voor elke extra maand verhoogd met een boete van tien euro (10,00 EUR) per kunstwerk per begonnen periode van 30 dagen na het overschrijden van de leentermijn.

  • Bij niet-betaling of niet-tijdige betaling van de aan Kunst in Huis verschuldigde bedragen zal een verwijlinterest van 8% per jaar verschuldigd zijn, evenals een forfaitaire invorderingskost van 40 EUR per dossier en een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de achterstallige bedragen.

5       Bedrijfsabonnement

5.1       Voorwaarden

  • De Klant in zijn hoedanigheid van Ondernemer dient in het bezit te zijn van een ondernemingsnummer of btw-nummer om zich in te schrijven.

  • De Klant sluit een overeenkomst met Kunst in Huis, die jaarlijks herzien kan worden door beide partijen drie (3) maanden voor de vervaldag van de overeenkomst en waarbij er zodus méér of minder abonnementen kunnen afgesloten worden. Daarna wordt deze op elke vervaldag stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van één jaar, tenzij opzegging volgens artikel 4.6 van de bijzondere voorwaarden.

  • Het abonnement vangt aan op de dag dat de Klant in het bezit is gesteld van het kunstwerk of de kunstwerken die hij wil ontlenen.

  • Kunstwerken kunnen slechts ontleend worden na registratie als klant door voldoende identificatie van de Klant, aan de hand van de officiële adresgegevens, het ondernemingsnummer of BTW -nummer, rekeningnummer en de gegevens van de contactpersoon. De Klant dient deze gegevens te bezorgen aan Kunst in Huis alvorens een levering van kunstwerken kan plaatsvinden.

5.2       Kunstadvies en reserveren van kunstwerken

  • Huurt de Klant 5 kunstwerken of meer dan werkt de adviseur bedrijvenservice van Kunst in Huis na een plaatsbezoek en persoonlijk gesprek een artistiek voorstel op maat uit voor de Klant. Hierin wordt er rekening gehouden met de wensen, het karakter, de inrichting van de locatie en de stijl van de organisatie of het bedrijf. Een artistiek voorstel is maximaal 30 dagen geldig. Na goedkeuring en ondertekening van het artistieke voorstel en de offerte spreekt de adviseur bedrijvenservice een leverings- en plaatsingsdatum af met de Klant. De kunstwerken uit het voorstel worden door de technische dienst van Kunst in Huis geleverd en opgehangen in de organisatie of het bedrijf binnen de 30 werkdagen na goedkeuring van het artistieke voorstel. De kunstwerken worden jaarlijks of tweejaarlijks gewisseld door Kunst in Huis, of volgens de gemaakte afspraken. Voor elke wissel wordt een nieuw artistiek voorstel gemaakt door de kunstenadviseur bedrijvenservice.
  • Klanten die minder dan 5 kunstwerken huren, ontvangen geen artistiek advies op maat. Ze kunnen wel terecht bij de filialen van Kunst in Huis om meer informatie of advies te krijgen in verband met kunstwerken en in verband met de locatie die ingekleed dient te worden (op basis van foto’s). Artistiek advies op maat is wel mogelijk tegen vergoeding en kan aangevraagd worden via bedrijven@kunstinhuis.be.
  • Alle Klanten kunnen kunstwerken reserveren via de online catalogus. Daarbij kunnen ze het kunstwerk laten leveren in een filiaal naar keuze (gratis), waar ze het kunstwerk zelf kunnen ophalen. Het is ook mogelijk om de gekozen kunstwerken te laten leveren (tegen vergoeding zie artikel 5.5.), dit kan enkel op aanvraag en niet via de website.
  • In geval de Klant extra artistiek advies, kunsttransport en plaatsing, dan datgene dat hiervoor wordt besproken, dan worden er extra kosten aangerekend waarvan de omvang op voorhand worden meegedeeld.

5.3       Tarifering en betaling

  • Het jaarlijkse abonnementsgeld wordt steeds vooraf gefactureerd aan de Klant.
  • De Klant als onderneming dient eerst geregistreerd te worden vooraleer een ontlening kan starten. De Klant betaalt honder euro (100,00 EUR) aan dossierkosten. Minstens de betaling van de dossierkost dient als voorschot te gebeuren vooraleer de Klant kunstwerken kan meenemen.
  • Bij aanvang van het abonnement, met name bij de ontlening van kunstwerken is de eerste factuur verschuldigd. Per kunstwerk, wordt abonnementsgeld betaald.
  • Wenst de Klant tijdens zijn lopende Overeenkomst extra abonnementen af te sluiten, dan kan dat binnen dezelfde Overeenkomst. Hiervoor zal een bijkomende factuur opgemaakt worden voor de extra huur van kunstwerken. Omgekeerd kan de Klant binnen zijn Overeenkomst niet beslissen om minder abonnementen te nemen. Als de Klant tijdens de duur van de overeenkomst bijkomende abonnementen neemt, dient hij voorafgaandelijk een dossierkost van honderd euro (100,00 EUR) te betalen om van de aangepaste tarieven gebruik te kunnen maken.
  • Bij niet-betaling of niet-tijdige betaling van de door Kunst in Huis verzonden facturen zal een verwijlinterest van 8% per jaar verschuldigd zijn Evenals een forfaitaire invorderingskost van 40 EUR per dossier en een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de achterstallige bedragen met een minimum van 250 EUR. 

5.4       Leentermijn en ontlening van een kunstwerk

  • De Klant heeft het recht om, met in achtneming van de abonnementstarieven, één of meerdere kunstwerken bij Kunst in Huis te ontlenen waarvan maximaal 1 per abonnement.
  • Eenzelfde kunstwerk kan maximaal gedurende vierentwintig (24) maanden ontleend worden, tenzij anders opgenomen in de overeenkomst.
  • De Klant kan kunstwerken ontlenen uit de particuliere collectie én de bedrijfscollectie van Kunst in Huis.
  • De Klant is vrij om tijdens de bruikleenperiode de geleende kunstwerken meermaals te ruilen op eigen initiatief. Dient hiervoor echter een extra kunsttransport en extra plaatsing door Kunst in Huis of extra artistiek advies door de bedrijvenadviseur voor ingepland te worden dat niet is opgenomen in de Overeenkomst, dan wordt hiervoor een aparte factuur opgemaakt waarvan de prijs vooraf aan Klant gecommuniceerd zal worden.
  • Kunst in Huis behoudt zich te allen tijde het recht voor om in dringende gevallen, zoals onder meer beschadiging van de goederen, terugvordering door de kunstenaar, een aankoopinteresse of in geval van wanbetaling, de bruikleenperiode eerder te beëindigen. Deze opsomming is niet limitatief. Wanneer de voortijdige beëindiging niet te wijten is aan de Klant, zal Kunst In Huis instaan om de Klant gedurende de overblijvende huurperiode een ander kunstwerk in bruikleen te geven en dit zonder meerkosten voor vervoer en/of plaatsing. Dit gebeurt steeds in voorafgaand schriftelijk overleg met de Klant.
  • Een ontleend kunstwerk zal pas als teruggebracht worden beschouwd na een fysiek nazicht door en aflevering van een bewijs van (onbeschadigde) inlevering van de kunstwerken, (uitgereikt) door een erkende medewerker van Kunst in Huis en ondertekend door een erkend vertegenwoordiger van de organisatie of het bedrijf. Dit document wordt na controle van de staat van het kunstwerk bij de ophaling onmiddellijk afgeleverd aan de Klant.
  • Huurt de Klant vijf kunstwerken of meer, dan neemt Kunst in Huis voor het aflopen van de jaarlijkse ruil van de kunstwerken, contact op om een afspraak voor een ruil of, bij vraag voor een stopzetting van de overeenkomst, een teruggave van de kunstwerken te maken. Kunst in Huis stelt alles in het werk om deze afspraak te laten plaats vinden voor het aflopen van de leentermijn of de overeenkomst. Het door de Klant laattijdig of niet reageren op de herhaaldelijke vraag om een afspraak te maken wordt aanzien contractuele tekortkoming en een dringende reden die Kunst in Huis het recht toebedeelt juridische maatregelen te treffen om de kunstwerken op kosten van de Klant terug te vorderen, alsook het recht om de samenwerking met de Klant stop te zetten ten laste van deze laatste. Wanneer de oorzaak voor het laattijdig ophalen van de kunstwerken te wijten is aan Kunst In Huis, zullen geen bijkomende kosten worden doorgerekend aan de Klant. Het abonnementsgeld blijft evenwel doorlopen 

5.5      Levering

  • Klanten kunnen alle kunstwerken uit de particuliere en de bedrijfscollectie laten leveren. De Klant betaalt voor elk transport een vergoeding die vooraf gecommuniceerd wordt. Het tarief is € 0,85/km + BTW, met een minimum van veertig euro (40,00 EUR) . Indien de Klant zijn transport zelf wil regelen dient hij hiermee te overleggen met Kunst in Huis om zo het schaderisico te bepalen. Kunst in Huis kan op elk moment transport van kunstwerken door een externe weigeren indien zij beoogt dat het schaderisico te hoog is.

  • Kunstwerken met een aankoopwaarde van meer dan zesduizend euro (6.000,00 EUR) mogen enkel door Kunst in Huis getransporteerd worden. De Klant betaalt voor elk transport een vergoeding die vooraf gecommuniceerd wordt aan de klant aan een tarief van € 0,85/km + BTW, met een minimum van veertig euro (40,00 EUR).

  • Indien de Klant een leveringsafspraak met Kunst in Huis niet kan nakomen, dient hij Kunst in Huis hiervan minstens 24 uren op voorhand te verwittigen, bij gebreke hieraan zal Kunst in Huis een vergoeding aanrekenen voor een onnodige verplaatsing. Bovendien dient de Klant opnieuw hetzelfde tarief te betalen bij een her-levering.

  • De Klant mag voor de levering de gereserveerde kunstwerken komen bekijken in het depot van Kunst in Huis.

  • Indien de Klant nog geen ophangsysteem heeft, kan Kunst in Huis een ophangsysteem komen plaatsen. Hiervoor kan de Klant een offerte aanvragen. In deze offerte is inbegrepen het materiaal, de levering en de plaatsing door onze techniekers.

  • Klanten die vijf kunstwerken of meer huren, hebben bij de levering ook recht op een gratis plaatsing van de kunstwerken. Klanten die minder dan vijf kunstwerken huren en ook een plaatsing wensen van de geleverde kunstwerken kunnen van deze service gebruik maken tegen betaling.

5.6 Stopzetting abonnement

  • Na de minimale looptijd van twaalf (12) maanden kan de overeenkomt jaarlijks opgezegd worden door beide partijen. Opzegging is mogelijk uiterlijk 3 maand vóór de verjaardag van de overeenkomst. Indien de overeenkomst niet wordt opgezegd binnen deze periode wordt ze stilzwijgend hernieuwd voor 1 jaar.
  • In geval van een stilzwijgende hernieuwing van de overeenkomst, kan elk van de partijen de overeenkomst opzeggen door middel van een vooropzeg uiterlijk drie maanden voor de jaarlijkse vervaldag.
  • Opzegging dient schriftelijk te gebeuren via een e-mail aan bedrijven@kunstinhuis.be of via de post (Bloemenstraat 32, 1000 Brussel).
  • Het lopende abonnementsgeld blijft verschuldigd tot het einde van de overeenkomst. Wordt de overeenkomst opgezegd, maar worden de kunstwerken voor het verstrijken van overeenkomst niet ingeleverd, dan wordt een boete aangerekend van tien euro (10,00 EUR) per begonnen periode van dertig (30) dagen (na de overschreden termijn) per kunstwerk, doch waarbij het maximumbedrag niet meer zal bedragen dan de aangegeven prijs van het kunstwerk.
  • Het laattijdig of niet terugbrengen van ontleende kunstwerken, met stopzetting van betaling en zonder verwittiging, wordt aanzien als een contractuele tekortkoming en is een dringende reden die Kunst in Huis het recht geeft juridische maatregelen te treffen om de kunstwerken op kosten van de Klant terug te vorderen, alsook het recht om de samenwerking met de Klant stop te zetten ten laste van deze laatste. Indien de Klant niet reageert op aanmaningen tot betaling en/of om het kunstwerk terug te brengen, is de organisatie gerechtigd de op de website gepubliceerde verkoopprijs -indien daar geen prijs vermeld staat, dan geldt de met de kunstenaar contractueel afgesproken verkoopprijs- te factureren aan de Klant, desgevallend verhoogd met een boete voor het overschrijden van de maximale leentermijn.
  • Het abonnement kan niet geschorst worden. Indien de Klant tijdelijk geen kunstwerken wenst te ontlenen kan hij het abonnement ofwel stopzetten, ofwel behouden met de daaraan gekoppelde betalingsverplichtingen.
  • Indien een Klant zich opnieuw wenst in te schrijven na een stopzetting, dient hij opnieuw de dossierkosten te betalen overeenkomstig artikel 5.3 (zie B.V. 5.3).

Laatste update op 07/03/2023 - Versie maart 2023