FAQ

KUNST LENEN

KUNST KOPEN

DE KUNSTCHEQUE

ABONNEMENT STOPZETTEN

COLLECTIE & KUNSTENAARS

 

 

KUNST LENEN

  • Kan ik een kunstwerk langer dan zes maanden uitlenen?
    Ja dat kan, op voorwaarde dat er niemand een aankoopinteresse voor het kunstwerk heeft. Indien dat wel zo is, vragen we je om het kunstwerk na zes maanden terug te brengen. Je kan wel altijd beslissen om het werk zelf aan te kopen. Huurders hebben steeds een voorkooprecht.
  • Kan ik een kunstwerk langer dan een jaar uitlenen?
    Neen, je kan een kunstwerk niet langer uitlenen dan een jaar. We willen je net de kans geven om kennis te maken met verschillende stijlen, technieken en kunstenaars. Bovendien heb je zo meer kans om het kunstwerk van je dromen te vinden. Als dat gelukt is, kan je ook beslissen om het kunstwerk aan te kopen. Zo moet je nooit meer afscheid nemen van je favoriete kunstwerk.
  • Kan ik meerdere kunstwerken lenen?
    Ja, natuurlijk. Je ontleent één kunstwerk per abonnement. Als je een tweede kunstwerk wil ontlenen, neem je een PLUS-abonnement. Daarbij betaal je per extra abonnement slechts €12 per maand.
  • Kan ik als particulier kunstwerken lenen uit de bedrijvencollectie?
    Neen, Kunst in Huis heeft een aparte collectie die enkel toegankelijk is voor bedrijven en organisaties. Als particulier kan je wel kunstwerken uit de bedrijvencollectie aankopen. De bedrijvencollectie is een specifieke collectie met werken die naar formaat en inhoud speciaal geselecteerd zijn voor de werkplek. Deze kunstwerken kunnen beschikbaar staan op de website, maar toch al voorzien zijn voor een offerte. Als je interesse hebt in om een kunstwerk uit deze collectie aan te kopen, neem je dus best contact op om te informeren naar de beschikbaarheid.
  • Kan ik nog abonnementsgeld betalen met een doorlopende opdracht?
    Neen. Is dat wel nog het geval? Dan vragen we je om zo snel mogelijk over te schakelen naar een domiciliëring. Anders zal je een negatief saldo blijven opbouwen door de foutieve betalingen. Je domiciliëring in orde brengen kan per mail info@kunstinhuis.be of ter plaatse in een van de filialen met de filiaalhouder. Van zodra je overschakeling in orde is, dien je zelf je doorlopende opdracht bij de bank stop te zetten. Dat kunnen wij namelijk niet voor jou doen.
  • Moet ik een bijkomende verzekering nemen voor mijn kunstwerk?
    Neen, al onze kunstwerken zijn verzekerd. Deze omniumverzekering is inbegrepen in de maandelijkse huurprijs. Wel betaal je een franchise van 10% van de waarde van het kunstwerk (met een minimum van €200) in geval van schade.
  • Krijg ik een melding als mijn favoriete kunstwerk vrijkomt of als er nieuwe kunstwerken in collectie komen?
    Neen, helaas zijn we momenteel niet in staat om hiervoor een melding te versturen. We hopen deze functie wel in de toekomst aan te bieden.
  • Kan ik kunstwerken die uitgeleend zijn, reserveren?
    Neen, we weten namelijk niet wanneer iemand een kunstwerk terug zal brengen. Dat kan binnen enkele maanden zijn, of pas binnen een jaar. Met een reservatielijst zouden we wachttijden van meerdere jaren krijgen, wat voor niemand interessant is. Een kunstwerk kan je daarom enkel reserveren als het vrij is.
     

KUNST KOPEN

  • Welke kunstwerken kan ik aankopen?
    Bijna alle kunstwerken in collectie zijn te koop. Iedereen kan een aankoopinteresse kenbaar maken voor kunstwerken uit de particuliere én de bedrijvencollectie, ongeacht of je abonnee bent of niet. Je kan ook je interesse kenbaar maken voor een kunstwerk dat is uitgeleend. Weet wel dat de persoon die het kunstwerk op dat moment uitleent, altijd een voorkooprecht heeft en dat daar vaak gebruik van gemaakt wordt.
  • Kan je een kunstwerk kopen als je geen abonnee bent van Kunst in Huis?
    Ja, je moet geen abonnee zijn van Kunst in Huis om een kunstwerk aan te kopen. Je kan via de website onmiddellijk interesse tonen om een kunstwerk aan te kopen. Laat je gegevens achter en zodra het kunstwerk beschikbaar is, nemen wij contact met je op zodat je het kan komen bekijken.
  • Als ik mijn aankoopinteresse kenbaar maak voor een kunstwerk, ben ik dan ook verplicht om het aan te kopen?
    Neen, je bent niet verplicht om het kunstwerk aan te kopen. Je kan het eerst vrijblijvend komen bekijken. Afhankelijk van de grootte en de prijs van het kunstwerk, brengen we het kunstwerk kosteloos naar een Kunst in Huis locatie naar keuze of kan je het kunstwerk in het depot in Brussel komen bekijken vooraleer het aan te kopen. Je kan bovendien het kunstwerk gedurende één maand thuis uitproberen, en daarna pas beslissen of je het wilt aankopen.
     

DE KUNSTCHEQUE

  • Ik kreeg een kunstcheque, wat nu?
    Er zijn twee opties:
    1. Inschrijven via de website
    2. Inschrijven in een filiaal
    Met een kunstcheque kan je 6 tot 12 maanden kunst ontlenen uit de Kunst in Huis-collectie. Een kunstcheque is enkel geldig voor het ontlenen van kunst, niet voor de aankoop van een kunstwerk. Met de kunstcheque kan je je meteen online registreren zodat je online kunstwerken kunt reserveren en laten overbrengen naar jouw voorkeurslocatie. Hoe je dat doet lees je hier in detail: online registreren. Hou rekening met een verwerkingstijd van 10 dagen opdat je kunstcheque niet vervalt. Een andere optie is om langs te komen in een filiaal. Je kan ter plaatse een kunstwerk kiezen en meteen mee naar huis nemen.
    Kunstcheques zonder code en/of vervaldatum zijn niet geldig.
    Ben je reeds klant bij Kunst in Huis? Dan wordt je abonnement verlengt naar gelang de waarde van je kunstcheque.
  • Wanneer begint mijn abonnement te lopen?
    Je cadeau-abonnement begint pas te lopen van zodra je je eerste kunstwerk mee naar huis neemt. Voor je langs komt, kan je je alvast inschrijven via de website en online een kunstwerk reserveren.
  • Ik heb thuis nog een ‘oude’ kunstcheque liggen, wat nu?
    Zolang je de ‘oude’ kunstcheque voor zijn vervaldatum bij een Kunst in Huis filiaal verzilvert, is alles in orde. Ben je te laat, dan is de kunstcheque enkel nog geldig indien je die binnen 30 dagen na de vervaldatum komt verzilveren en je eerste kunstwerk komt ontlenen.

ABONNEMENT STOPZETTEN

  • Hoe zet ik mijn abonnement stop?
    De maandelijkse bijdrage voor het ontlenen van kunst verandert vanaf 01/04/23. Om deze reden heb je – ook als je nog geen jaar lid bent – het recht om je abonnement bij Kunst in Huis Kunstuitleen vzw op te zeggen. Dit binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de dag van deze kennisgeving en dit schriftelijk per mail of aangetekende brief. De stopzetting gaat pas in zodra je alle uitgeleende kunstwerken hebt teruggebracht naar Kunst in Huis en geen openstaand saldo meer hebt. Tot zo lang blijft het abonnementsgeld doorlopen.
  • Moet ik nog een schriftelijke bevestiging geven als ik mijn abonnement in het filiaal heb stopgezet? 
    Neen, als je je abonnement bij Kunst in Huis stopzet in een filiaal of On Tour-locatie geldt het ondertekende stopzettingsformulier als een schriftelijke bevestiging. Wil je echter stopzetten zonder langs te komen omdat je bijvoorbeeld geen kunstwerk meer uitleent, vragen we je om een mail of brief te sturen zodat we een schriftelijk bewijs hebben van de stopzetting. Een telefoontje volstaat dus niet. De stopzetting gaat pas in zodra je alle uitgeleende kunstwerken hebt teruggebracht naar Kunst in Huis en geen openstaand saldo meer hebt. Tot zo lang blijft het abonnementsgeld doorlopen.

 

COLLECTIE & KUNSTENAARS

  • Hoe onderscheidt de collectie van Kunst in Huis zich van andere kunstuitlenen?
    Kunst in Huis focust voornamelijk op kunstenaars die in Vlaanderen en Brussel wonen en werken, en kiest voor kunstenaars de kwalitatief hoogstaand en inhoudelijke sterk werk maken. Daarbij willen we in het bijzonder opkomend talent een podium geven. Onze kunstenaars maken niet alleen aantrekkelijk werk, maar hebben ook een verhaal te vertellen, een boodschap over te brengen. Met alle kunstenaars onderhouden we persoonlijk contact en we proberen steeds een representatief beeld te geven van hun oeuvre. We streven ernaar om van elke kunstenaar minimaal vijf werken aan te bieden.
  • Zijn de kunstwerken in collectie het eigendom van Kunst in Huis?
    Neen. Kunst in Huis heeft de kunstwerken in bruikleen van de kunstenaar zelf. De kunstenaar ontvangt een beperkte huurvergoeding voor elke dag dat een kunstwerk uitgeleend is. Als een kunstwerk verkocht wordt, bemiddelt Kunst in Huis bij de verkoop. Hiervoor betaalt de kunstenaar aan Kunst in Huis een vergoeding. De prijzen van de kunstwerken worden door de kunstenaar bepaald.
  • Kan ik als kunstenaar ook deel uitmaken van de collectie?
    De samenstelling van de collectie gebeurt door de artistiek leider van Kunst in Huis in samenspraak met een selectiecommissie, de Goede Neuzen. Dit zijn kunstexperts die weten wat er reilt en zeilt binnen hun discipline. Zij stellen kunstenaars voor die een interessante aanvulling kunnen zijn voor de collectie. Daarnaast beoordelen ze ook de kunstenaars die zichzelf kandidaat stellen via de digitale selectie, die vier maal per jaar plaats vindt. Elke kunstenaar met een professionele ambitie kan zich hiervoor kandidaat stellen.
  • Ik heb op zolder nog (oude) kunstwerken staan of werken van mijn overleden grootvader. Kan ik deze werken aanbieden aan Kunst in Huis?
    Neen, Kunst in Huis gaat enkel rechtstreeks een samenwerking aan met levende kunstenaars, al kan hun werk na hun overlijden wel nog in collectie blijven. Een belangrijke pijler van onze missie is het ondersteunen van hedendaagse levende kunstenaars, door toon- en verkoopkansen te creëren voor hun werk bij een publiek dat ze zelf niet zouden bereiken.