Stephanie Lamoline

Stephanie Lamoline

1976 ° - Halle

Stephanie Lamoline (°1976, Antwerpen, woont en werkt in Brussel) werkt als kunstenaar-fotograaf op het grensgebied tussen sculptuur en fotografie. 

In haar creatieve proces is de uitgesproken plastische behandeling van het medium fotografie dan ook één van de belangrijkste richtlijnen. Door haar fotografische beelden voortdurend te herhalen en te bewerken, door ze uit elkaar te halen en opnieuw op te bouwen, werkt Stephanie aan omvangrijke series. Ze stapelt verschillende manieren van kijken op, waardoor het werk blijft groeien en evolueren, steeds op een zeer speelse en luchtige manier.

Haar artistieke onderzoek begon toen Stephanie na het overlijden van haar vader in zijn oude huis 36 polaroids vond, die hij als ingenieur op bouwplaatsen genomen had. Ze realiseerde zich dat ze zijn manier van kijken geërfd heeft. Deze foto’s werden de aanzet voor een visuele dialoog, waarbij Stephanie objecten fotografeerde die ze in het huis aantrof. Met haar specifieke fotografische benadering reageerde ze op de gevonden objecten in de fotoreeks Quatre Mains / Zonder Handen.

Stephanie weet de dingen op een nuchtere, niet-sentimentele manier te tonen. Bij een eerste lezing maken de beelden een steriele, digitaal gemanipuleerde indruk. Ze heeft echter niets gemanipuleerd, alleen geënsceneerd. Imperfecties blijven zichtbaar als tegenhangers van die steriliteit en zorgen voor een lichtvoetige, humoristische noot. Haar foto’s worden zo hedendaagse stillevens, waarin ze herinneringen en gevoels conserveert met de blik naar de toekomst gericht. Waarin ook een individuele, levensveranderende gebeurtenis, open en universeel wordt. 

De serie Dikke Vrienden bouwt verder op Quatre Mains / Zonder Handen. De tweede serie ontstond uit de leegte die de dood van Stephanie’s vader achterliet. Het gevoel van desolaatheid genereerde een nieuwe alomtegenwoordigheid in de vorm van een steen in piepschuim die de kunstenaar inspireert tot een serie vrolijke en bevreemdende ‘portretten’ die haar onderzoek naar ruimtelijkheid in de fotografie in een stroomversnelling brengt.