Tim Theo Deceuninck
1992 ° - Gent
Hoe representeer je het landschap als zichzelf? Zonder esthetisering of tussenkomst van machines? Die vraag stelt Tim Theo Deceuninck (°1992, woont en werkt in Gent), fotograaf, stadsboer én tijdsreiziger, in zijn werk. Kritisch ten opzichte van de industriële logica en ontstaansgeschiedenis van het medium fotografie, zoekt hij naar autonome representaties van het landschap als omgeving, rekening houdend met alle menselijke én niet-menselijke entiteiten die er deel van uitmaken. Bij de aanvang van zijn studie Fotografie, trekt Tim Theo naar landschappen waar een historische waarde aan kleeft. Ze zijn getekend door de geschiedenis en het gebruik/misbruik van de mens. Hij merkt al snel dat exploitatie van de natuurlijke omgeving ook bij fotografie een rol speelt, zowel inhoudelijk als naar grondstoffen. De materialen in de camera, het ontwikkelingsproces en het papier maken gebruik van toxische stoffen. De fotografie, die tijdens de Industriële Revolutie tot volle ontwikkeling komt, heeft een schadelijke impact op de omgeving. Die giftigheid stellen weinig theoretici of kunstenaars in vraag. Voor Tim Theo is een neutrale impact op de omgeving juist cruciaal. Hij vindt een bondgenoot in de Schotse schrijver en wetenschapper Mary Somerville. Aan het begin van de negentiende eeuw kreeg zij als vrouw amper erkenning voor haar geschriften. Ze schreef al in 1845 een brief getiteld ‘On the Action of the Rays of the Spectrum on Vegetable Juices’. Daarin beschrijft ze haar bevindingen over de fotosensitiviteit van planten, alsook het gebruik van plantenextracten voor beeldontwikkeling. In zijn fotoreeks en publicatie ‘Letters to Mary S.’ brengt Tim Theo een ode aan Somerville. Hij maakt daarvoor een heel aantal fotografische beelden op basis van haar theorieën, die hij in de praktijk uitvoert.