Ines Thora
1996 ° - Schaarbeek
Ines Thora (geboren 1996 in Asse, woont en werkt in Brussel) benadert haar schilderijen in eerste instantie op een ambachtelijke manier. Ze maakt bij voorkeur ieder element van een schilderij zelf: van het spieraam tot de verf. Ze experimenteert daarbij niet alleen met kleuren, maar ook met de drager: haar doek kan zowel klassiek, al dan niet geprepareerd linnen zijn, alsook rekbaar en transparant materiaal. Materiaal dat de verf absorbeert; of alleen de olie van de verf absorbeert, waardoor een extra ‘tekening’ ontstaat in het bruine ongeprepareerde linnen. Een groot deel van de doeken is niet bedekt met verf, waardoor doek en spieraam bijdragen aan de beeldende kwaliteiten van een schilderij. “Ik houd van het idee dat het schilderij zichzelf wil schilderen,” schrijft Ines tijdens haar studie schilderkunst aan Luca school of arts te Brussel. “Ik zeg graag dat ieder schilderij een worsteling is om de leegte zowel te accepteren als te bestrijden: het begint met de leegte (het lege canvas), en het probeert altijd terug te keren naar de leegte (door de absorptie van de olieverf in het linnen). Hiertussen rest dan enkel de pure daad van het schilderen en een significante stilte.” Ines wil vertellen over die dingen die onmogelijk in woorden gegoten kunnen worden, omdat ze intrinsiek onzichtbaar zijn: emoties, meditatieve sferen, de fysieke act van het schilderen. Toch probeert ze deze waarneembaar te maken, in zeker zin zelfs tastbaar. Dat laatste vertaalt ze letterlijk naar een fysieke handeling, wanneer ze ook afdrukken van handen en vingers inzet als beeldend element in haar doeken. Het zijn de meest persoonlijke sporen van haar handelen als schilder. |