Elise Lepage

2014 ° - Sint-Amandsberg

In 2011 kwam het werk After Baltimore Betsy van Elise Lepage (geboren 1982 in Wilrijk, woont en werkt in Gent) in de collectie van Kunst in Huis naar aanleiding van een Gentse kunstprijs. Het grijsblauwe doek met expressieve zwarte vegen is een kopie van een schilderij dat de chimpansee Betsy uit de Baltimore Zoo maakte in de jaren vijftig. Betsy en vele andere apen kregen in die tijd papier en verf voorgezet om te zien wat ze ermee zouden voortbrengen. Wat begon als een antropologisch getint onderzoek van een Engelse surrealistische schilder, werd in de loop der jaren een kleine hype onder gerenommeerde kunstenaars en kunsthistorici. Elise vertrekt voor haar schilderijen van taal en schrifturen. Deze vormen een aanleiding of onderwerp voor de schilderijen, zowel inhoudelijk en ook als beeld. Ze tast ermee de grenzen van het leesbare beeld af, en van de schilderkunst zelf. De schilderijen van Betsy trokken haar aandacht omwille van de condities waaronder ze werden gemaakt. Een aap die met zijn vingers verf op een doek smeert, doet dit in het beste geval met veel plezier, maar weinig bewust. Zijn schriftuur getuigt van expressie tout court. Daarom ook dat Surrealisten dit experiment interessant vonden. Een aap kan echter niet beslissen wanneer een schilderij af is. Er zat dus altijd iemand bij een schilderende aap die besliste wanneer het schilderij af was. Het zijn dit soort zaken in het ontstaansproces van schilderijen – wanneer is een schilderij een kunstwerk, wanneer is het af, wat is de unieke hand van de schilder? - die Elise in vraag stelt. In het geval van haar Betsy-doek door het werk in totale beheersing na te schilderen met een penseel en niet met de vingers zoals de chimpansee. Ze maakte ook een aantal schilderijen waarbij ze enkele vierkante centimeters van een apenschilderij uitvergrote naar een zelfstandig doek. Een ander schilderij met grijsblauwe achtergrond, Macpherson’s Ossian, is geïnspireerd op De droom van Ossian, geschilderd door Ingres. In opdracht van Napoleon Bonaparte gaf Ingres een tafereel weer uit het Gallische epische gedicht Ossian. In dit geval is het de kwestie van het kronkelige auteurschap van het epische verhaal en hoe die door de jaren heen werd geclaimed/toegedicht aan verschillende bronnen, die haar interesse wekte. Het scheppingsproces van een schilderij, het ontstaan van een beeld en de bijbehorende betekenis is steeds wat Elise Lepage bezighoudt. Met de uiteenlopende bronnen die haar inspireren, maakt ze van deze vraag een weergave van olieverf op doek in uiteenlopende stijlen.