Debby Huysmans
1980 ° - Deurne
Debby Huysmans (geboren 1980 in Lier, woont en werkt in Antwerpen) werkte sinds haar afstudeerproject aan een langlopend onderzoek naar gebieden aan de rand van de West-Europese kapitalistische maatschappij. Tussen 2003 en 2010 ontstonden zo vier fotoreeksen. In In a valley (2007) en Sibir (2010) portretteert ze respectievelijk een dorpsgemeenschap in Roemenië en het leven van enkele individuen in Siberië. Haar liefdevol gefotografeerde protagonisten leven in een afgelegen pre-kapitalistische wereld; een verouderde wereld waar weinig gebeurt, de tijd traag verstrijkt en de omstandigheden pover zijn. Debby begon haar onderzoek in 2003 met de reeks Elementarz: foto’s uit een dorpsgemeenschap op het Poolse platteland. In 2005 maakte zij vervolgens een reportage waarbij ze een tiental Poolse circusmannen volgde die in dienst waren bij een Belgisch circus (Last stop before Europe). In a valley is het resultaat van een verblijf in een dorp in de Karpaten. Ze vertelt erover in een gesprek met Wim De Temmerman ‘In a valley toont een dorpsgemeenschap in Roemenië omringd door de groene heuvels van de Karpaten. Terwijl de steden in Roemenië tegen een steeds sneller tempo werken aan een economische inhaalbeweging en aan verwestering, blijven veel dorpen ver afgescheiden van de moderne leefwereld. De snelheid en de drang naar kapitalistisme en materialisme die overheerst in ons Westerse denken, staan in sterk contrast met de traagheid in de dorpen. Deze plaats (In a valley) is gedoemd om te verdwijnen, daar zijn alleszins de dorpelingen zelf van overtuigd. Zoals wij in het Westen klagen over de huizen die als paddestoelen uit de grond rijzen op plaatsen waar vroeger weiland was of bossen, zo klagen de dorpelingen over de uitbreiding van de weilanden waar vroeger huizen stonden.’ Ook Sibir ontstond naar aanleiding van een verblijf bij de mensen die ze fotografeerde. In dit geval betrof het individuen die leven in het vergeten gebied tussen de Yenissey en de Lena, de twee langste rivieren van Rusland die dwars door Siberië lopen. Debby liet zich door deze rivieren leiden om het vergeten gebied in het Siberische landschap en de bewoners die ze er ontmoette in beeld te brengen. Ze trof er in hun leefomgeving de overblijfselen aan van de dromen uit het verleden en tekenen van hoop voor de toekomst. Toch blijft vooral een gevoel achter dat deze individueën leven in een onbestemd niemandsland tussen een pre-kapitalistische en een kapitalistische wereld.